In december 2011 hebben acht leerlingen van het
Bernardinus College in Heerlen het winkelend publiek gevraagd of men rekening
houdt met de gevolgen van de aankopen voor producent en milieu. De leerlingen
voerden deze enquête uit in het kader van hun maatschappelijke stage bij de
Millenniumgroep Heerlen.
Gedurende twee vrijdagmiddagen werden in totaal 243
interviews afgenomen. Een geplande derde interviewmiddag werd wegens de slechte
weersomstandigheden afgelast. Tijdens de tweede enquêtedag waren een paar extra
vragen toegevoegd. De uitkomsten van deze vragen zijn gebaseerd op 152
enquêtes.
Er zijn iets meer vrouwen dan mannen geïnterviewd. Dat
is vermoedelijk niet zover van de man/vrouwverdeling van het winkelend publiek.
De verdeling naar leeftijd van de geïnterviewde personen lijkt wat
onevenwichtig. De jonge enquêteurs hebben kennelijk de neiging meer
leeftijdgenoten aan te spreken. Gedurende het vervolg van het onderzoek zal
geprobeerd worden meer mensen ouder dan 25 jaar te enquêteren.
Ongeveer zes op de tien mensen kopen biologische
producten. De meesten doen dat maar af en toe. Slechts een kwart van het
winkelend publiek koopt vaak biologische producten. Op de vraag waarom men al
dan niet biologische producten koopt komen verschillende antwoorden. Men koopt
ze vooral omdat dat belangrijk voor het milieu is of omdat het gezond is. Men
koopt geen biologische producten omdat ze te duur zijn of omdat men er niet in
is geïnteresseerd.
Koopt u biologische producten? (%) |
|
nooit |
39 |
soms |
38 |
vaak |
23 |
Drie van de tien mensen kopen wel eens kiloknallers
(veel vlees voor weinig geld). Als redenen om geen kiloknallers te kopen horen we
dat het slecht vlees is, dat men een klein huishouden heeft of dat de diepvries
vol is. En dan blijken er nogal wat vegetariërs onder het publiek te zijn. Het
argument dat het goedkope vlees veelal afkomstig is van dieren die in slechte
omstandigheden geleefd hebben, komt maar eenmaal voor.
Koopt u wel eens kiloknallers? (%) |
|
ja |
30 |
nee |
70 |
Aan de respondenten werd gevraagd of ze een aankoop
letten op de keurmerken van Max Havelaar (Fairtrade), Eko (biologische
producten) en Fairwear (eerlijke kleding). Het vaakst wordt gelet op het Max
Havelaar keurmerk en iets minder op het EKO keurmerk. Het Fairwear keurmerk
wordt het minst gebruikt. Zes van de tien mensen letten op een of meer van de
keurmerken, een op de veertien zelfs op alle drie.
Let u op deze keurmerken? (%) |
|
|
41 |
|
31 |
|
16 |
Zeven van de tien geënquêteerden vinden het
belangrijk dat de mensen die de producten maken onder goede
arbeidsomstandigheden. Daarvan zijn er vier die dat heel belangrijk vinden. Nog
meer mensen vinden het belangrijk dat de producenten fatsoenlijk betaald
worden.
Hoe belangrijk is de behandeling
van de makers van de producten? (%) |
||
|
arbeids-omstandigheden |
betaling |
niet belangrijk |
27 |
21 |
een beetje belangrijk |
31 |
23 |
heel belangrijk |
38 |
55 |
weet niet |
4 |
1 |
Aan het winkelend publiek is ook gevraagd of het
bij de aankopen rekening houdt met het milieu. De helft van de ondervraagden
vinden het milieu heel belangrijk en nog een kwart vindt het een beetje
belangrijk.
Vindt u het milieu belangrijk? (%) |
|
niet belangrijk |
22 |
een beetje belangrijk |
25 |
heel belangrijk |
52 |
weet niet |
2 |
Het zou kunnen dat door rekening te houden met de
belangen van producenten en milieu de producten wat duurder worden. Is men dan
ook bereid wat meer te betalen? Vier van de tien mensen blijken daartoe niet
bereid. Iets minder dan de helft is bereid iets meer te betalen en één op de
tien ondervraagden is zelfs bereid flink wat meer te betalen.
Bent u bereid meer te betalen? (%) |
|
nee |
39 |
een beetje meer |
45 |
ook als het flink wat duurder is |
12 |
weet niet |
4 |
Uit het onderzoek blijkt dat mensen bij hun
aankopen niet alleen letten op kwaliteit, prijs en mode. Ook met de belangen
van de makers van de producten en het milieu wordt vaak rekening gehouden. Veel
mensen zijn zelfs bereid daar meer voor te betalen.